Audyt językowy dla firm pozwala na skuteczną weryfikację poziomu językowego wśród pracowników firmy oraz kandydatów na różne stanowiska. Testy przeprowadzane podczas audytu obejmują zakres mowy codziennej, formalnej oraz tzw. business english, z uwzględnieniem słownictwa ściśle związanego z określoną branżą. W kwestiach branżowych nawet najbardziej renomowane certyfikaty znajomości języka mogą być niewystarczające, ze względu na hermetyczne słownictwo oraz specyficzny slang, który często jest nieodłączną częścią wielu gałęzi biznesu. Audytor wykryje potencjalne problemy oraz dostarczy wszelkie możliwe rozwiązania w tym zakresie.
Jakie są zalety audytu językowego dla firm?
Dostępne na rynku oferty audytów swoją formułą przypominają egzaminy międzynarodowe, lecz wykazują o wiele wyższą elastyczność. Mowa tu oczywiście o elastyczności czasowej – weryfikacja poziomu językowego pracowników lub kandydatów na poszczególne stanowiska organizowana jest na indywidualne zamówienie, w konkretnym terminie i na określonych warunkach. Co więcej, audyt można przeprowadzić nie tylko w formule standardowej, ale również za pośrednictwem internetu lub telefonicznie. Za sprawą audytu językowego, możliwe staje się osiągnięcie następujących korzyści:
- zweryfikowanie kwalifikacji językowych kandydata,
- porównanie poziomu znajomość języka wśród pracowników,
- zweryfikowanie kompetencji językowych poszczególnych pracowników i wykazanie indywidualnych specjalizacji językowych wśród pracowników,
- kontrola postępów językowych wśród uczących się pracowników,
- ustalenie, jaki zakres szkoleń jest niezbędny do dalszego rozwoju językowego pracowników,
- określenie jakości prowadzonych szkoleń.
Podczas całego procesu kluczowa jest analiza pasywnych i aktywnych umiejętności językowych. Pasywność sprowadza się do rozumienia tekstu pisanego oraz komunikatów werbalnych. Z kolei posiadanie zdolności aktywnych, umożliwia skuteczne mówienie oraz pisanie. Aby dokładnie i trafnie zweryfikować rzeczone umiejętności, audytorzy przeprowadzają szereg testów w rozmaitych formach – listening, rozmowy, speech, zadań pisemnych, testów. W przypadku specyficznych wymagań danego podmiotu, audytorzy audytu mogą wprowadzić zupełnie nowe, dedykowane środki weryfikacji.
Jak przebiega audyt?
Zastosowanie określonej metody jest uzależnione od rodzaju, skali oraz wytycznych terminowych audytu. Chcąc przeprowadzić szczegółowy audyt dla firm, wśród wszystkich swoich pracowników, lepiej posłużyć się metodą stacjonarną. Jeżeli natomiast pragniemy skorzystać z tej usługi wyłącznie na potrzeby rekrutacji, bardziej odpowiednia może okazać się wersja mobilna, zwykle oparta na testach online oraz rozmowie telefonicznej. Jej zaletą jest również możliwość objęcia zasięgiem pracowników przebywających na długotrwałej delegacji lub pracujących poza siedzibą firmy. Może się okazać to szczególnie przydatne w przypadku home office, który we współczesnych czasach coraz bardziej zyskuje na popularności.
Prowadzący audyt skonstruuje zestaw testowy ściśle związany z branżą, w której funkcjonuje dana firma. Na jego podstawie, po sporządzeniu raportu, możliwe będzie przygotowanie dokładnego planu szkoleń. Co więcej, w przypadku rekrutacji można dostosować treść audytu do stanowiska, na które aplikuje dany kandydat. Przykładowo, jeśli ktoś ubiega się o stanowisko kierownicze w dziale logistycznym, audyt powinien objąć analizę jego kompetencji językowych, zarówno w zakresie managementu, jak i logistyki. W ten sposób poziom językowy zostanie skutecznie zweryfikowany.
Audyt językowy dla firm pozwala na skuteczną ocenę stanu kompetencji językowych wśród pracowników. Stanowi również podstawowe narzędzie wykorzystywane w procesie rekrutacji. Dostępność audytu w formule online jest w tym przypadku dodatkowym atutem. Weryfikacja poziomu językowego zatrudnionych lub kandydatów na poszczególne stanowiska w sposób kompleksowy umożliwia dobór odpowiednich kursów językowych i precyzyjne wskazanie obszarów wymagających poprawy.