Wózek widłowy w większości zakładów przemysłowych jest niezastąpionym pojazdem do transportu wewnętrznego towarów. Pomimo że większość wózków składa się z solidnie wykonanych elementów, to z czasem ulegają one zużyciu. Wyeksploatowana część może przyspieszyć zużywanie kolejnej. Dlatego, żeby uniknąć kosztownych i niespodziewanych awarii, należy systematycznie przeprowadzać serwis wózka widłowego. Co obejmuje?
Części do wózków widłowych, które najczęściej się zużywają
Wózki widłowe należą do mocno eksploatowanych pojazdów w przedsiębiorstwach, dlatego niektóre części zużywają się szybciej i należy je systematycznie wymieniać. Uszkodzone elementy nie tylko są powodem niespodziewanego przestoju, lecz także mogą doprowadzić do wypadku. Tuleje, sworznie, piasty i łożyska to elementy, których zużycie powoduje powstawanie luzów podczas pracy danego podzespołu. To z kolei może doprowadzić do uszkodzenia całego mechanizmu lub wypadku, np. rozerwania drążka kierowniczego. Częstemu zużyciu ulegają też części mechanizmu podnoszącego, np. ogniwa łańcucha, przewody hydrauliczne, siłownik, itd. Dlatego w przypadku zauważenia usterek, należy oddać sprzęt do serwisu, który posiada wysokiej jakości części do wózków widłowych. Ważna jest też wymiana filtrów i oleju, aby zapewnić jak najdłuższą żywotność podzespołom. Niektóre elementy muszą zostać wymienione w całości, podczas gdy inne podlegają regeneracji.
Regeneracja wideł wózka widłowego
Widły wózka widłowego to element często ulegający zużyciu. W wyniku potężnych przeciążeń pojawiają się pęknięcia, które należy jak najszybciej usunąć, aby nie spowodowały większych uszkodzeń struktury materiału. Tego typu usterki najczęściej są usuwane za pomocą spawania odpowiednio dobraną metodą. Ponadto widły, często ulegają skrzywieniom podczas transportu ciężkich ładunków, co utrudnia pracę operatorowi oraz stwarza niebezpieczeństwo zsunięcia ładunku. W takich przypadkach elementy te są prostowane w taki sposób, aby spełniały zalecane normy. Widły to część wózka, która często jest suwana po podłożu. W niektórych modelach zużyciu ulegają spody, które podczas regeneracji zostają wymienione. Czynności regeneracyjne często obejmują również wymianę zużytych prowadnic poprzecznych, rolek, sworzni, zaczepów oraz mocowania siłownika. Regeneracja wideł wózka widłowego sprawia, że może być dalej bezpiecznie eksploatowany.
Regeneracja chłodnic wózka widłowego
Chłodnica to kolejny element, który musi być poddawany systematycznej regeneracji. Częstą usterką są zagięcia elementów chłodnicy, które zmniejszają chłodzenie silnika do kilkunastu procent. Z kolei praca silnika w podwyższonej temperaturze powoduje szybsze zużywanie jego części, co wiąże się z kosztownymi, generalnymi remontami. Jeżeli wskutek uderzenia doszło do uszkodzenia chłodnicy i pojawił się wyciek, to w niektórych przypadkach szczelinę można zaspawać. Natomiast jeśli jest to niemożliwe, chłodnica zostaje wymieniona. Po zakończonych pracach serwisowych, dla pewności każda chłodnica jest testowana na szczelność pod ciśnieniem. Prawidłowa regeneracja chłodnic wózka pozwala na dalszą eksploatację tego elementu.
Serwis wózka widłowego powinien być przeprowadzany zgodnie z zaleceniami producenta. Jeżeli takie nie istnieją, to należy go przeprowadzać w następująco: 30 dni w przypadku wózków z pełnym dozorem technicznym oraz 60 dni w przypadku pojazdów o dozorze ograniczonym. Dzięki temu można na bieżąco wykrywać usterki i zapobiegać kosztownym awariom. Natomiast w przypadku wózków, które są eksploatowane w minimalnym stopniu, czynności serwisowe można przeprowadzać rzadziej.